luni, 4 iunie 2012

14.99€ = 13.99lei


"Nu plecaţi! După publicitate, romanul continuă.

Un tânăr dealer bărbos, cu mâinile încrucişate, stă în picioare pe o movilă aflată într-o groapă publică de gunoi. În jurul lui, doisprezece clienţi formează un cerc. Toţi poartă sweat-shirt-uri cu glugă, bluzoane k-way, şepci de baseball şi şorturi baggys. Îl venerează pe dealer în mijlocul acestui maidan.
Deodată traficantul spune:
- Adevăr zic vouă, care dintre voi îmi va arunca prima piatră?
Unul dintre apostoli îi întinde, atunci, o "pietricică" de cocaină.
- Iată, Doamne, o linie.
Atunci răsună o muzică divină, în timp ce o rază de lumină venită din cer cade peste pietricica albă, pe care sfântul dealer o înalţă strigând:
- Tu eşti Petru şi pe această piatră îmi voi face bisericuţe. Apoi, superstarul nostru păros zdrobeşte pietricica de prafuri în mână şi o transformă în pudră albă. Când îşi desface pumnul, în palma lui sunt douăsprezece linii perfect paralele.

- Luaţi, trageţi, acesta este sufletul meu care se dă pentru voi.
Cei doisprezece discipoli cad în genunchi, printre gunoaiele menajere şi strigă:
-Aleluia! A înmulţit liniile!

PACKSHOT: O grămadă de pudră albă, în formă de cruce, cu paie de tras pe nas înfipte în ea.
VOCE DIN OFF CU SLOGANUL: Cocaina. Ia. Şi vei mai lua."
   (Frédéric Beigbeder - 13.99lei. apărut la editura TREI. Titlul original e "14.99€")

Am citit după destul timp de când am auzit despre dânsa, traducerea românească a cărţii, pentru care nu bag mâna în foc că ar fi ce mai potrivită, asta pentru că am cochetat şi cu publicitatea şi cu drogurile. Dar trecând peste unele neajunsuri e o carte haioasă care se citeşte super repede şi mi se pare numai bună de citit mai ales dacă ai gânduri de angajat în industria creativă. Bună pentru viitori, foşti şi actuali publicitari şi alţi oameni de lucrează prin media de la televiziuni la reviste şi tot aşa. pe scurt:

"Lucrez în publicitate: ei da, poluez universul. Sunt tipul care vinde rahat. Ăla de vă face să visaţi la lucruri pe care n-o să le aveţi niciodată. Cer veşnic albastru, gagici care nu sunt niciodată nasoale, o fericire perfectă, retuşată pe Photoshop. Imagini bibilite, muzică ultimul răcnet. Apostolatul meu este să vă fac să vă curgă balele. În profesia mea, nimeni nu vă doreşte fericirea, pentru că oamenii fericiţi nu consumă."
Scrisă pe un ton ironic, caterincos, de copywriter, e fics aşa cum mă aşteptam: o carte mai mult despre publicitate şi pe alocuri cu droguri, curve şi bineînţeles publicitate, înţepătoare, amuzantă, dar şi nostalgică, destul de emo, cu  acareturi cu iz artistic, numai bună de studiat despre cum funcţionează industria comunicării şi cum suntem văzuţi doar ca cifre de profit (vite care consumă). Bineînţeles că în viaţa reală nu (mai) e chiar aşa. Pentru că oamenii se mai şi trezesc. Ceea ce e bine. Trezire plăcută, mai ales că vin alegeri cu multe promisiuni scoase de copywriteri obosiţi şi oameni de campanie pupincurişti (cu siguranţă nu peste tot, zic şi eu din auzite - de la oameni care au nimerit pe-acolo). Nu mai cumpăraţi. Creşteţi! Faceţi gradini şi călătoriţi.

F. Beigbeder s-a născut în 1965. A scris acest roman între 1997 şi 2000, când lucra pe post de copywriter la agenţia de publicitate Young & Rubicam. Fiind un pamflet plin de vervă ce demonstrează fără scrupule fascinaţia advertisingului, cartea avea să devină rapid un succes internaţional, dar avea să şi atragă, pe de altă parte, excluderea definitivă a autorului din branşa profesională incriminată.

sursa editura TReI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu